Informacja o realizowanej strategii podatkowej
Lisner Poznań Sp. z o.o. Sp. k. za rok podatkowy 2023
  

Wstęp

Niniejszy dokument stanowi informację o realizowanej strategii podatkowej (dalej: „Informacja”) spółki Lisner Poznań spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą przy ul. Strzeszyńskiej 38/42, 60- 479 Poznań, wpisanej do Rejestru Przedsiębiorców pod numerem KRS 0000750544, posiadającej NIP 9230024807 oraz REGON 970510477 (dalej: „Lisner Poznań”, „Spółka”). Przedmiotem przeważającej działalności Spółki jest produkcja artykułów spożywczych (PKD 10.20.Z). Spółka należy do Grupy kapitałowej Unternehmensgruppe Theo Müller S.e.c.s. (dalej także: „Grupa”).

Spółka jest zobowiązana do sporządzenia i podania do publicznej wiadomości Informacji na podstawie art. 27c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „Ustawa CIT”) ze względu na spełnienie warunków, o których mowa w art. 27b ust. 2 pkt 2 Ustawy CIT. Informacja została opracowana i opublikowana zgodnie z treścią powyższego przepisu oraz z uwzględnieniem wydanych przez Krajową Administrację Skarbową Wytycznych w zakresie Ram Wewnętrznego Nadzoru Podatkowego (wersja 2.0 Czerwiec 2020 r.) w części, w jakiej treść Wytycznych pozwala zidentyfikować i opisać istniejące w Spółce mechanizmy zapewniające prawidłową realizację funkcji podatkowej.

Rok podatkowy Spółki odpowiada rokowi kalendarzowemu. Informacja dotyczy roku podatkowego trwającego od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. (dalej: „rok podatkowy 2023”). 

1. Procesy, procedury i dobrowolne formy współpracy z organami podatkowymi

1.1 Informacja o stosowanych przez Spółkę procesach oraz procedurach dotyczących zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego i zapewniających ich prawidłowe wykonanie

W roku podatkowym 2023 Spółka realizowała wszelkie niezbędne procesy i stosowała odpowiednie procedury dotyczące zarządzania wykonywaniem obowiązków wynikających z prawa podatkowego i zapewniające ich prawidłowe wykonanie. 

Spółka posiada własną strategię podatkową, która zawiera wytyczne dotyczące rozliczeń podatkowych. Ogólne postanowienia strategii podatkowej Spółki zostały zawarte w dokumencie Strategia podatkowa. 

Spółka stosuje również procedurę dotyczącą przeciwdziałania niewywiązywaniu się z obowiązku przekazywania informacji o schematach podatkowych. Dokument ten określa m.in. procedurę wstępnej identyfikacji schematów podatkowych, raportowania, sposobu postępowania po zaraportowaniu, prowadzenia bieżącej ewidencji zgłoszeń, w tym także schematów niepodlegających obowiązkowi raportowania. Dokument opisuje zasady przechowywania, kontroli wewnętrznej i audytu przestrzegania przepisów prawnych dotyczących procedury oraz zasady szkolenia pracowników i upowszechniania wśród pracowników wiedzy z zakresu przepisów prawnych dotyczących przekazywania informacji o schematach podatkowych i procedury. 

Spółka posiada także politykę rachunkowości, która opisuje kwestie takie jak miejsce, czas i technikę prowadzenia ksiąg rachunkowych, podstawy zapisów w księgach, korekty błędów, kontrole i dekretacje dowodów. Polityka określa zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych i sprawozdawczości, metody wyceny aktywów i pasywów, w tym sposób ustalania aktywów i rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego, oraz zasady ochrony i archiwizowania dokumentacji. Polityka rachunkowości zawiera także załącznik do polityki obsługi informatycznej dla Pracowników Grupy Firm spółki Unternehmensgruppe Theo Müller S.e.c.s., która opisuje sposób korzystania z infrastruktury informatycznej w celu ochrony danych dotyczących Grupy. 

Należy również wskazać, że Spółka (podobnie jak inne podmioty z Grupy kapitałowej Unternehmensgruppe Theo Müller S.e.c.s.) zawarła umowę o świadczenie usług w ramach koncernu z podmiotem powiązanym należącym do Grupy (dalej: „Usługodawca”), co ma na celu m.in. usprawnienie, ujednolicenie i uporządkowanie procesu rozliczeń podatkowych w Grupie. Usługodawca jest profesjonalnym, dedykowanym podmiotem posiadającym odpowiednią wiedzę, doświadczenie, a także zasoby ludzkie oraz zdolności organizacyjne, które umożliwiają prawidłową i terminową realizację przedmiotu umowy. Tym samym czynności związane z m.in. prowadzeniem ksiąg, rejestrów, rozliczeniami podatkowymi, reprezentowaniem przed organami podatkowymi, sporządzaniem deklaracji, sprawozdań i innych niezbędnych dokumentów są wykonywane przez Usługodawcę. 

Usługodawca posiada wdrożone wewnętrzne instrukcje, które wpływają na zarządzanie wykonywaniem obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego oraz zapewniają ich prawidłowe wykonanie. Jako przykładowe dokumenty należy wskazać: 

  • Instrukcja weryfikacji należytej staranności, która przedstawia kroki weryfikacji kontrahenta i transakcji, podejmowanych przez Usługodawcę w celu ograniczenia ryzyka podatkowego,
  • Instrukcja sporządzania JPK_V7M w systemie SAP, która opisuje szczegółowo takie kwestie jak sposób wywołania raportu JPK, wymagania przewidziane dla raportu, oznaczenia transakcji, sposób wywoływania deklaracji VAT, opis regulacji w zakresie dokonywania korekt,
  • Instrukcja weryfikacji JPK, która opisuje wytyczne dotyczące weryfikacji transakcji sprzedaży i transakcji zakupowych (z podziałem na zagraniczne i krajowe) oraz kontroli JPK przed dokonaniem wysyłki.

Jednocześnie na poziomie Grupy zostały wdrożone także procedury, które stosują wszystkie spółki z Grupy, w tym Lisner Poznań i Usługodawca. Do dokumentów tych należą przede wszystkim:

  • Regulamin dla wszystkich spółek i pracowników Grupy przedsiębiorstw Unternehmensgruppe Theo Müller S.e.c.s. - dokument określa kompetencje decyzyjne obowiązujące w ramach stosunków wewnętrznych koncernu, który reguluje m.in. poziomy i wymogi stosowane w ramach realizowania procesów biznesowych, w tym sposób angażowania poszczególnych działów na konkretnych etapach dokonywanych transakcji.
  • DAC6 Guidance – Handling of cross-border tax arrangements (Grupowa procedura MDR) - dokument ten koncentruje się na ogólnym opisie procesu sprawozdawczości w Grupie, który obejmuje proces identyfikacji, weryfikacji i raportowania określonych transakcjach biznesowych, stanowiących schemat podatkowy. Procedura stanowi instrukcje (wytyczne), które powinny zostać zaimplementowane na poziomie poszczególnych krajów zgodnie z obowiązującymi tam przepisami.
  • Group Tax Policy – Tax Code of Conduct, Tax Strategy and Tax Risk Management (Grupowa strategia podatkowa) - Dokument stanowi ramy dla całej Grupy, opisuje podejście do minimalizowania ryzyka podatkowego poprzez stosowanie zasad zgodności i ostrożności oraz prowadzenia działalności zgodnie z przepisami prawa podatkowego. Kładzie nacisk na odpowiedni poziom kwalifikacji zawodowych i doświadczenia wśród członków zespołów podatkowych oraz uwzględniania funkcji podatkowej każdorazowo na etapie planowania transakcji. Grupowy kodeks postępowania podatkowego określa standardy etyczne postępowania, które przejawiają się wspieraniem relacji z organami podatkowymi oraz posiadaniem i przestrzeganiem procedur zgodności zapewniających dokładne i kompletne wypełnianie obowiązków podatkowych. Strategia ta przewiduje także okresowe przeprowadzanie audytu wewnętrznego w celu weryfikacji wypełniania tych obowiązków.

Ww. procedury są weryfikowane pod względem aktualności przepisów podatkowych. Jednocześnie właściwi pracownicy Usługodawcy uczestniczą w szkoleniach dotyczących zagadnień rachunkowo-podatkowych. Dodatkowo pracownicy ci - w zależności od zgłaszanego lub zidentyfikowanego zapotrzebowania - otrzymują na bieżąco informacje dotyczące zmian w przepisach podatkowych w postaci instruktarzy.

1.2. Informacja o dobrowolnych formach współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej

Spółka w roku podatkowym 2023 oraz na dzień publikacji niniejszej Informacji nie była stroną umowy o współdziałanie, o której mowa w art. 20s ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (dalej: „Ordynacja podatkowa”).

Spółka w ramach bieżącego kontaktu z organami podatkowymi stawia sobie za cel transparentność i terminowość. Stosowana przez Spółkę forma współpracy z organami Krajowej Administracji Skarbowej nie ma charakteru ujednoliconego i sformalizowanego. Bieżący kontakt z organami odbywa się poprzez wszystkie dostępne drogi komunikacji (listownie, mailowo, telefonicznie, ePUAP, e-Urząd Skarbowy). 

Spółka wyznaczyła dedykowanych do kontaktu pełnomocników na mocy udzielonego pełnomocnictwa ogólnego.

2. Informacje odnośnie do realizacji przez podatnika obowiązków podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wraz z informacją o liczbie przekazanych Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych, o których mowa w art. 86a § 1 pkt 10 Ordynacji podatkowej, z podziałem na podatki, których dotyczą

2.1. Wstęp

Spółka kładzie szczególny nacisk na rzetelność, prawidłowość, transparentność oraz terminowość swoich rozliczeń podatkowych. Realizowanie obowiązków publicznoprawnych oraz konieczność uiszczania należności z tego tytułu na rzecz Skarbu Państwa traktowane są przez Spółkę jako obowiązek wynikający z prowadzenia działalności na terytorium Rzeczpospolitej Polski, w szczególności jako należny zwrot części zysku do społeczeństwa, w którym Spółka funkcjonuje i wykorzystuje jego zasoby.

Spółka nie stosuje metod agresywnej optymalizacji podatkowej w żadnym obszarze opodatkowania. Nadrzędnymi zasadami realizacji obowiązków podatkowych stosowanymi przez Spółkę jest maksymalizacja zgodności z przepisami prawa oraz minimalizacja ryzyka sporu z organami podatkowymi.

Sposób dokonywania rozliczeń w Spółce jest jasny i niezłożony – Spółka prowadzi działalność w produkcji artykułów spożywczych. Większość uzyskiwanych przychodów pochodzi ze sprzedaży surowca, natomiast większość ponoszonych kosztów uzyskania przychodów wynika ze skupu surowca i jego transportu (spedycji).

W roku podatkowym 2023 Spółka była:

  • Podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: „CIT”),
  • Płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”),
  • Podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”),

2.2. Podatek dochodowy od osób prawnych

Spółka jest polskim rezydentem podatkowym i podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Zeznanie CIT-8 za rok 2023 zostało złożone do Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie. Zgodnie z dokumentem opublikowanym przez Ministerstwo Finansów w Biuletynie Informacji Publicznej

„Indywidualne dane podatników CIT” zamieszczonym na stronie: https://www.gov.pl/web/finanse/indywidualne- dane-podatnikow-cit (stan na 1 sierpnia 2024 r.; dostęp 02 grudnia 2024 r.) w roku podatkowym 2023 Spółka nie rozpoznała przychodów i kosztów uzyskania przychodów z zysków kapitałowych. Z kolei suma przychodów z innych źródeł przychodów Spółki wyniosła 1 347 452 824,77 zł. Koszty uzyskania tych przychodów wyniosły 1 336 981 003,54 zł. Dochód Spółki z innych źródeł przychodów wyniósł zatem 10 471 821,23 zł. Jednocześnie Spółka odliczyła kwotę kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność badawczo – rozwojową wynoszącą 6 684 468,11 zł. Podstawa opodatkowania Spółki po odliczeniach wyniosła zatem 3 787 353,12 zł. Spółka zastosowała stawkę 19%, a podatek należny wyniósł 719 597 zł.

W roku podatkowym 2023 Spółka:

  • nie wyłączała kosztów z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15c Ustawy CIT,
  • dokonała odliczenia hipotetycznych odsetek na podstawie art. 15cb Ustawy CIT,
  • nie prowadziła działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia lub decyzji o wsparciu,
  • nie była zobowiązana do zapłaty podatku, o którym mowa w art. 24b Ustawy CIT,
  • nie osiągała dochodu z odpłatnego zbycia walut wirtualnych,
  • nie uzyskiwała dochodów z kwalifikowanych praw własności intelektualnej,
  • nie osiągnęła dochodu z niezrealizowanych zysków,
  • nie wpłacała zaliczek w formie uproszczonej na podstawie art. 25 ust. 6-6b Ustawy CIT,
  • była zobowiązana do złożenia CIT-ST.

Spółka jest świadoma obowiązków związanych z podatkiem u źródła, w tym m.in. obowiązku weryfikacji warunków formalnych transakcji oraz charakteru wypłacanych należności pod kątem obowiązku poboru podatku i stawki podatku. Spółka na bieżąco weryfikuje obowiązki związane z wypłatą wynagrodzeń na rzecz nierezydentów i, jeśli jest taki obowiązek, pobiera i wpłaca na konto organu podatkowego podatek u źródła. Usługodawca sporządza właściwe informacje i deklaracje.

2.3. Podatek dochodowy od osób fizycznych

Spółka jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych.

2.4. Podatek od towarów i usług

Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług. Spółka co miesiąc składa JPK-V7M.

2.5. Kwestie związane ze raportowaniem schematów podatkowych (MDR)

Spółka na bieżąco monitoruje występowanie schematów podatkowych. W roku podatkowym 2023 Spółka nie przekazała Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o schematach podatkowych, o których mowa w art. 86a § 1 pkt 10 Ordynacji podatkowej, gdyż taki obowiązek nie wystąpił.

3. Transakcje z podmiotami powiązanymi i działania restrukturyzacyjne

3.1. Informacje o transakcjach z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT, których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów ustawy o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego spółki, w tym podmiotami niebędącymi rezydentami podatkowymi Rzeczypospolitej Polskiej

Spółka przeprowadzała w roku podatkowym, za który publikowana jest informacja o strategii podatkowej, transakcje z podmiotami powiązanymi (w tym zagranicznymi), których wartość przekracza 5% sumy bilansowej aktywów w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ustalonych na podstawie ostatniego zatwierdzonego sprawozdania finansowego. 

Transakcje, o których mowa powyżej, dotyczyły:

a) przedaży wyrobów gotowych na rzecz podmiotu powiązanego,
b) uczestnictwa przez Spółkę w mechanizmie zarządzania płynnością (cash pool) w ramach przynależności do grupy kapitałowej,
c) otrzymania pożyczki od podmiotu powiązanego będącego polskim rezydentem podatkowym,
d) zakupu surowców,
e) zakupu usług centralnych 

3.2. Informacje o planowanych lub podejmowanych przez podatnika działaniach restrukturyzacyjnych mogących mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych podatnika lub podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 Ustawy CIT

W roku podatkowym 2023 Spółka nie planowała ani nie podejmowała działań restrukturyzacyjnych mogących mieć wpływ na wysokość zobowiązań podatkowych podatnika lub podmiotów powiązanych.

4. Podatkowe mechanizmy zabezpieczające

4.1. Informacje o złożonych przez podatnika wnioskach o wydanie ogólnej interpretacji podatkowej, o której mowa w art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej

W roku podatkowym 2023 Spółka nie złożyła wniosków o wydanie ogólnej interpretacji podatkowej, o której mowa w art. 14a § 1 Ordynacji Podatkowej.

4.2. Informacje o złożonych przez podatnika wnioskach o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, o której mowa w art. 14b Ordynacji podatkowej

W roku podatkowym 2023 Spółka nie złożyła wniosków o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego.

4.3. Informacje o złożonych przez podatnika wnioskach o wydanie wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: „Ustawa VAT”)

W roku podatkowym 2023 Spółka złożyła 4 wnioski o wydanie wiążącej informacji stawkowej, o której mowa w art. 42a Ustawy VAT. Wszystkie złożone wnioski o wydanie wiążącej informacji stawkowej dotyczyły produktów Spółki. W każdym z tych przypadków została wydana wiążąca informacja stawkowa.

4.4. Informacje o złożonych przez podatnika wnioskach o wydanie wiążącej informacji akcyzowej, o której mowa w art. 7d ust. 1 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym

W roku podatkowym 2023 Spółka nie złożyła wniosków o wydanie wiążącej informacji akcyzowej, o której mowa w art. 7d ust. 1 Ustawy o podatku akcyzowym.

5. Informacje dotyczące dokonywania rozliczeń podatkowych podatnika na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową wskazanych w aktach wykonawczych wydanych na podstawie art. 11j ust. 2 Ustawy CIT i na podstawie art. 23v ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: Ustawa PIT) oraz w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych wydanym na podstawie art. 86a § 10 Ordynacji Podatkowej

W roku podatkowym 2023 Spółka: 

a) nie dokonywała rozliczeń podatkowych na terytoriach lub w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową, które zostały wskazane w ww. aktach wykonawczych,
b) nie przeprowadzała transakcji z podmiotami z siedzibą w takich krajach (terytoriach).